התיכון בכפר הנוער עיינות ממוקם במגרש משחקים אין סופי של הזדמנויות. השיח החינוכי שנולד מתוך ראייה זו רואה בכפר מגרש התנסויות שאינו מגביל אותנו לתבנית הקיימת של השדה הבית ספרי:  לכיתה- שולחן- מורה.

מתוך עולם זה נבנתה תפיסה הרואה בכפר “כמגרש משחקים” הטומן בחובו התנסויות לצוות ולתלמידים דבר שמאפשר בתוך התהליך החינוכי תהליכי בחירה מתוך שותפות בליווי הצוות החינוכי והכוונתו.

ייעודו של הצוות לעצב את תמונת העתיד הייחודית המיטבית של כל תלמיד ותלמיד, ומכאן נבנתה התוכנית והשיח עבור כל אחד מתלמידנו ולא פחות חשוב עבור כל אחד מאנשי הצוות.

Untitled1

 

למידה אחרת

למדנו כי גם מרחב הזמן והמקום אינם מקובעים והתחלנו ליצור “לילות לבנים” למידה אינטנסיבית בלילה עם צוות כפרי שעוטף אותם. לפני בגרויות נפגשים החל מהשעה שמונה בערב לתוך הלילה לחוויית למידה אחרת .

העברנו את מרכזי הלמידה למשק, לפנימייה, לבניית כיתה ליצירה הכול מתוך הבנה כי לרשותנו עומד כפר שלם.

הבגרות

המסר היה אחד, תעודת הבגרות הינה כלי, וכי כל התלמידים מובילים למימוש ולהשגת תעודה זו לא מתוך קידוש התעודה אלא מתוך הבנה כי התעודה טומנת בחובה מיומנויות חיים חיוניות לכל תלמיד ותלמיד וכי השיח סביבה הוא המשמעותי.

לכן התחלנו לעבוד עם תעודת בגרות וירטואלית בשיחות שיקוף.

זימנו לתלמיד מפגש עם תעודת הבגרות העתידית שלו תוך שימת יעדים לימודיים ומתוך אחריות לעתידו וליעדים הרחוקים בחייו הבוגרים.

 

 

 

 

 

 

 

לבית הספר מגיעים תלמידים מכל גווני הקשת של החברה הישראלית ואף של החברה היהודית בתפוצות . הצוות מכיל ושוקד על מתן יחס אישי, טיפוח תחושת המסוגלות האישית של כלל הבאים בשעריו ורואה בהנגשה והסרת חסמים ללמידה ולהתפתחות כצעד לשיפור סיכוייו של כל תלמיד לממש את הפוטנציאל האישי ולהגיע להישגים לימודיים וחברתיים מתוך תחושת הצלחה, סיפוק אישי ומימוש עצמי. להלן מספר דוגמאות לפעולות בהן אנו נוקטים לקידום קריטריון זה :

שכבה ט ככיתת מכינה

כיתה ט’ -כיתת מכינה-שמטרתה להכין את התלמיד להיות לומד עצמאי בעל תחושת מסוגלות, ובעל תפקודי תלמידות שיאפשרו לו להצליח בלימודי ההמשך בשנות התיכון ובעמידה ביעדי הבגרות של מדינת ישראל. אנו בעד כיתות חינוך כיתות הטרוגניות שמטרתן לאפשר לכל תלמיד הזדמנות שווה  למצב עצמו מחדש בביה”ס.                                                                                         רכישת מיומנות למידה בסיסיות לצד מיומנות דיסציפלינאריות:

א. שלוש קבוצות לימוד ברבי מלל (קבוצה מתווכת, וקבוצת מצוינות במקצועות שונים)
ב. מעבר מלימוד חומר, ללימוד מיומנות למידה דרך הדיסציפלינות, והתנהלות לימודית מיטיבית.
ג. לימוד מספר מקצועות מצומצם, יותר שעות לכל מקצוע ולמידה סמסטריאלית במקום שנתית.
ד. עיסוק בהצלחה סובייקטיבית- אני מול עצמי.
ה. התחלת אימון בנושא בחירה ושילוב חוגים מדעיים בלתי פורמליים ביום הלימודים.

**************************************************************

תבליןתמיכה/ בטחון/ לימוד/ ידע / ניצחון

תבלין בוקר:

זהו מרכז למידה המתקיים בשעות הבוקר עם מורים מקצועיים, מתנדבים ובנות שירות.  הלמידה מתקיימת בקבוצות של 1-3 תלמידים במרחב אינטימי בטוח מעניקה חיזוק לימודי ורגשי על מנת לאפשר לתלמידינו להתמודד בכיתת הלימוד.  השילוב בתבלין בוקר הוא לזמן מוגבל כאשר לאורך כל הדרך יש מעקב אחר התקדמות.

Untitled1

 

תבלין ערב:

מהווה בבסיסו תמיכה לימודית בשעות אחה”צ בין השעות 15.00-19.00. בין מטרות תבלין הערב: קידום והצבת יעדים מוגברים, קורסי השלמה במקצועות השונים,  תגבורים באופן קבוע לאורך השנה ומרתונים לקראת מבחנים ובגרויות.

 

 

תיכון עיינות פועל לטיפוח אקלים של דרך ארץ, אכפתיות וכבוד. הוא מחנך ללקיחת אחריות, לאי־ אלימות, למניעת התנהגויות עתירות סיכון, לשמירה על הבריאות הפיזית ועל הביטחון הרגשי של התלמידים ועל איכות הסביבה. כמו כן הוא מחנך לסובלנות, לדו־ קיום, לשמירה על זכויות האדם, לקבלת האחר ולשוויון בין המינים.

הדרך הבולטת ביותר בה האקלים הבית ספרי בא לידי ביטוי

היא בעיקר דרך קבוצת המנהיגות

הצעד של מנהיגות התלמידים  לכיוון המעשה בא לביטוי  באחריותם על התכנים  שילמדו  בפעילות ובהובלת הלימוד. הלימוד מתקיים באמצעות טקסט  ממקורות  יהודיים- מהמשנה, מהתלמוד או מהתנ”ך,  חילוץ הערך המרכזי.

סביב  הערך המרכזי  התלמידים  מחפשים  במקורות שאליהם הם מופנים טקסטים נוספים ש”משיחים” עם הטקסט הראשוני (שיר, סיפור, קומיקס  וכו’)  מחברים שאלות ומכינים דף לימוד שאותו הם מעצבים.

דף הלימוד של חני היה סביב ערך הסובלנות.  את דף הלימוד שהם עיצבו הם מעבירים  לשכבות הנמוכות יותר . הלימוד מתקיים בחברותות כשאופן השיח על הנושאים המדוברים מאפשר למשתתפים לבטא את דעותיהם האישיות.

פעילויות המנהיגות לאורך השנה:

  • הפסקה פעילה לקראת ראש השנה
  • סדנת סליחות לשכבות ט’ וי’
  • השתתפות בבניית טקס רבין והעברתו
  • הכנת שיעור חינוך לשכבת ט’
  • העברת פעילות ב”בוקר טוב”
  • לימוד לשכבת ז’ וח’ בבית הספר היסודי בגן רווה לקראת  חנוכה, ט  בשבט.
  • בשבועות-העברת פעילות משותפת מורים ותלמידים בהנחיית המנהיגות.

Untitled1

 

תיכון עיינות פועל להנחלת העקרונות המצוינים בהכרזה על הקמת מדינת ישראל, להעמקת הערכים המבססים אותה כמדינה יהודית ודמוקרטית ולטיפוח המורשת והזיקות התרבותיות של אוכלוסיית תלמידיו.

 

שפת המעורבות החברתית שזורה בשפה הכפרית והתנדבות לתלמידינו הפכה לדרך חיים כאשר שוויון וקבלת האחר חקוקים על דגלינו.
הארגונים איתם בית הספר עובד על בסיס קבוע בשנים האחרונות :
רשות הטבע והגנים – אימוץ שטחים פתוחים שפך נחל שורק, חוף פלמחים וגבעת האירוסים, שמירה על זנים נכחדים (בשיתוף מגמת אגרואקולוגיה) .
חסדי עירית – מדי יום רביעי שכבת יא’ אורזת משלוחי אוכל לנזקקים.
סח”י – סיירת חסד ייחודית. מדי יום שני שכבת יב’ יוצאת חלוקה בסתר של מארזי מזון.
נס הורים – מדי יום שלישי שכבת י’ יוצאים להתנדבות .
בית ספר בטבע – ילדים עם מוגבלויות מגיעים לעבוד עם שכבת י’ במשק החקלאי מדי יום שלישי (בפינת חי ובצמחי מרפא) .
שקמים – ילדים עם צרכים מיוחדים בנס ציונה, מדי יום שלישי תלמידים מכיתה י’ יוצאים להתנדבות.
עמותות נוספות: חיים לאלון, לתת, לקט ישראל, ‘עמך’, איל”ן, חסדי עירית, סח”י, בית ספר בטבע, בית הספר היסודי גן רווה + גני ילדים, בית אבות בנס ציונה, ‘נס הורים’

תקשורת מקדמת

אנו מנהלים דיאלוג פנימי ובחינה עצמית על יכולותינו והתקדמותנו האישית והמקצועית. באמצעות בחינה פנימית זו אנו חותרים להיות הכי טובים שאנו יכולים להיות ומוצאים דרכים לפנות את תלמידינו ללמידה משמעותית, חוויות הצלחה והתפתחות אישית.

ההורים שותפים מלאים לתהליך ושותפות זו חשובה לתהליך הרגשי שתלמידנו עוברים ולאמון שכל הצדדים מעניקים לנו, שאינו מובן מאליו.

ערוצי התקשורת בינינו לבין תלמידינו פתוחה משום שאנו מונעים מאהבה למקצוע ואהבה לילדים. תחושת השליחות מקדמת אותנו בצעד נוסף לעבר קידום תלמידינו לשלב הבא בחייהם.

icons_arrow_megamot